Přejít k obsahu Přejít k hlavnímu menu

Již dva měsíce ze školního roku, ve kterém si připomeneme 35. výročí založení Školského vzdělávacího střediska Valdice, mají za sebou žáci SOU PRAHA – ŠVS Valdice. V nabídce vzdělávacích aktivit je učební obor Obráběč kovů, do kterého bylo prozatím zařazeno 72 žáků. Do odborných, jazykových a všeobecně vzdělávacích kurzů bylo zařazeno dalších 54 žáků.

Od tohoto školního roku získalo valdické ŠVS akreditaci k výuce Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování. Dnes se s ní pracuje v sedmdesáti zemích všech kontinentů. 

Feuersteinova metoda je zaměřena na rozvoj umění učit se. Umožňuje zjišťovat a rozvíjet učební potenciál jedince. Vychází z principů strukturální kognitivní modifikovatelnosti a zkušenosti zprostředkovaného učení, tzn. z pohledu na lidský organismus jako na otevřený systém schopný adaptace a změny. Podstatou metody je stimulace kognitivního rozvoje, který umožňuje školní, sociální a osobnostní růst. Feuersteinova metoda představuje nejpropracovanější systém pro rozvoj dovedností myslet a učit se.

Program IE sestává z více než 500 stránek cvičení. Je možné pracovat s jednotlivci i s celými skupinami. Skupinové použití metody má velkou výhodu ve sdílení postupů práce, názorů na řešení úkolů i vytváření aplikací v běžném životě.

Všechna cvičení instrumentů jsou konstruována tak, že je stupňována jejich obtížnost a složitost. Cílem cvičení je rozvinutí učebního potenciálu účastníka, který je chápán v širokých souvislostech. Jedinci se mají naučit reflektovat své myšlení a vhled a hodnotit své poznávací dovednosti, zobecnit způsoby uvažování. Učí se tak metakognici nebo metamyšlení. Intervenční program FIE je možné aplikovat nejen u hendikepovaných, ale i u výrazně nadaných osob.

Ve valdické věznici probíhá kurz u šesti odsouzených, který vede Zdeněk Bartoň, vedoucí ŠVS po celý letošní školní rok. V podmínkách věznice je toto ojedinělým počinem.  Na konci tohoto kurzu účastníci neobdrží žádné vysvědčení, ale  „pouze certifikát o absolvování“. Ale tato hmatatelná podoba není cílem. Důležitým aspektem a výsledkem by měla být změna člověka a rozvinutí jeho potenciálu. Účastník by měl pocítit změnu ve svém nitru a ve svých schopnostech.

Sdílet článek

Facebook
Platforma X

Další aktuality v kategorii

Žádné aktuality nenalezeny.