Věznice Kynšperk nad Ohří
Odsouzení přijeli besedovat s žáky II. základní školy v Sokolově
KYNŠPERK NAD OHŘÍ/SOKOLOV 18. června (VS ČR) - Věznice Kynšperk nad Ohří pokračuje i letos ve spolupráci se školami a jezdí besedovat do základních a středních škol. Dnes umožnila nahlédnout zprostředkovaně do vězeňského prostředí žákům posledních ročníků II. základní školy v Sokolově.
Psycholog, speciální pedagožka, dozorce a dva mladí vězni vyjeli dnes po půl deváté na besedu do II. základní školy v centru Sokolova. Psycholog Milan Pfeifer má výhodu, že pracuje ve věznici a rovněž jako školní psycholog a posluchačům a tak může oba světy snadno propojit. Debatoval s žáky o typech a účincích drog, o důsledcích experimentování s drogami, o vlivu drogové závislosti na osobnost člověka, na sociální vztahy a fungování rodiny. Promluvil o riziku nákazy infekční žloutenkou nebo HIV, zdůraznil důležitost vzdělání a anonymizovanými příklady přiblížil životy odsouzených ve vězení.
O svých životech přišli také povědět sedmadvacetiletý Lukáš a dvaadvacetiletý Pavel. I když jim osud rozdal rozdílné karty a jejich životní příběh začínal každý jinak, do vězení je oba přivedla droga. Zpočátku se jim zdálo, že mají vše pod kontrolou, droga je ale začala ovládat a svět se jim zakrátko otočil naruby. Oba přiznali, že to byla chyba a chtějí s podporou rodiny a blízkých nebo i bez ní najít své místo ve společnosti a do vězení se už nevrátit.
Žáci se zajímali o život ve věznici z pohledu vězňů, ale i té druhé strany a dozvěděli se spoustu zajímavostí. Seznámili se s kroky, které vězně čekají po příjezdu do vězení. Život na nástupním oddělení a práci odborného personálu s odsouzenými muži během výkonu trestu jim přiblížila speciální pedagožka Kateřina Vorlíčková. O rozdílech mezi výkonem vazby a výkonem trestu, mezi dozorčí a strážní službou nebo o problematice průniku nepovolených věcí, o kontrolách a využití technických prostředků či služebních psů včetně ukázky nepovolených věcí a způsobů poutání při eskortách pohovořil příslušník dozorčí služby Petr Zolotar.
Přítomnost vězňů byla vždy velmi přínosná. Ukázali, že lidé páchající trestnou činnost jsou vlastně úplně obyčejní lidé, kteří žili stejné nebo podobné životy jako třeba právě zúčastnění žáci, kteří si možná uvědomili, že se nacházejí v podobném prostředí a situaci jako kdysi oba vězni. Přímá konfrontace s realitou bez zbytečného přikrášlování mohla někomu i otevřít oči. Že realita ve vězení je trochu jiná, než se někdy vidí ve filmu, byla jedna z prvních informací, kterou žáci vyslechli.
Spolupráci se školami v oblasti drogové prevence a prevence kriminality vnímá věznice jako velmi důležitou a prospěšnou a bude v ní pokračovat i příští rok. Sehraný tým vyjíždí pravidelně do základní školy v Teplé a opakovaně do ISŠ v Chebu.
peb