Přejít k obsahu Přejít k hlavnímu menu

20. května 2016 proběhla v Bruselu konference organizovaná Evropskou komisí zaměřená na terorizmus a radikalizaci.

Z každého členského státu byl pozván jeden zástupce pro vzdělávání soudců, jeden zástupce pro vzdělávání státních zástupců, jeden za vzdělávání probačních úředníků a jeden za vzdělávání vězeňského personálu. Celkem se sjelo na 130 účastníků. Akademii VS ČR reperezentovala Iva Prudlová. 

Hlavním tématem bylo hledat odpověď na otázku jak řešit potřeby vzdělávání personálu pracujícího v justici. Konferenci předsedala Alexandra Jour-Schroeder, vedoucí oddělení Úřadu evropského veřejného žalobce a trestního práva Generálního ředitelství pro spravedlnost a spotřebitele Evropské komise. 

Zahajovací řeč pronesla Věra Jourová, komisařka pro spravedlnost, spotřebitelé a rovnost žen a mužů Evropské komise. První část konference byla věnována stávající situaci ve vzdělávání personálu v oblasti radikalizace a mezinárodním projektům v této oblasti. Účastníci obdrželi informace o evropské legislativě a o vývoji vzdělávacích manuálů. Následovaly přednášky pro různé profesní skupiny. Pro skupinu vězeňského a probačního personálu byly připraveny čtyři prezentace. Krzysztof Jędrzejak, ředitel polského centrálního vzdělávacího střediska v Kaliszi, podal příklady mezinárodní spolupráce. Ilina Taneva, tajemník Rady pro penologickou spolupráci Rady Evropy, představila směrnice pro vězeňský a probační personál týkající se radikalizace a extremismu. Potřebám vzdělávání vězeňského a probačního personálu se věnovali Angel Vicente Lopez Muriel, který reprezentoval Radicalisation Awareness Network (RAN), Harald Fosker reprezentující Europris a Willem v.d. Brugge reprezentující CEP. 

Odpolední diskuse v malých skupinkách umožnila účastníkům navrhnout konkrétní postupy a opatření směřující do praxe. Skupina zabývající se interkulturními kompetencemi konstatovala, že vzdělávání vězeňského personálu v oblasti radikalizace je v Evropě na samém začátku. Evropské vězeňské služby pak mohou být rozděleny na jednotlivé skupiny či regiony, které řeší podobné problémy. Proto nelze vytvořit jednotný materiál pro všechny systémy. Největší barierou pro vzdělávání v evropském kontextu je pro některé vězeňské systémy neznalost angličtiny, ve které jsou vydávány materiály, jež by bylo možno pro výuku použít. 

Autor: kpt. Mgr. Iva Prudlová

Fotogalerie

Sdílet článek

Facebook
Platforma X