Generální ředitelství
Křest knihy Duchovní služba ve věznicích
PRAHA 24. listopadu (VS ČR) – Česká biblická společnost vydala knihu Duchovní služba ve věznicích. Vězeňský kaplan a salesiánský kněz Michael Martinek v ní velmi čtivým způsobem shrnul informace o pastoraci ve věznicích. Jak sám Martinek uvádí, kniha je určena všem, kteří ji z různých důvodů potřebují. Na prvním místě samotným vězeňským kaplanům, dobrovolným duchovním, i těm, kdo se na tyto služby připravují. Podklady k práci či ke studiu poskytne jak vězeňskému personálu, tak studentům teologických, sociálních a pedagogických oborů, i členům a představitelům církví.
„Ta kniha je ještě krásnější, než jsem si ji vysnil,“ to byla první slova autora Michaela Martinka poté, co dostal do rukou hotový výtisk knihy. Na tento okamžik zavzpomínal během slavnostního křtu ředitel České biblické společnosti Pavel Novák, který byl spolu s autorem dalším ze sedmi kmotrů knihy. Úspěchy knize popřál také Mons. Dominik kardinál Duka, předseda Ekumenické rady církví Tomáš Tyrlík, generální ředitel VS ČR Simon Michailidis, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR Otto Broch a chybět nemohl ani předseda Vězeňské duchovenské péče Pavel Zvolánek.
Knihu si lze zakoupit přes objednávkový portál České biblické společnosti.
Citace z knihy:
Jiný aspekt křesťanské antropologie říká, že každý člověk je v nitru zaměřen k dobru, neboť je obrazem nekonečně dobrého Boha. Ani sebevětší nánosy zla nemohou toto „dobré jádro“ zcela zničit, proto má vždy smysl pracovat na jeho rozvoji. Dokonce i v případech, kdy psychologie vylučuje jakoukoli možnost změny, teologie ji vyloučit nemůže, neboť počítá také s Boží silou. Na tomto principu jsou postaveny programy jako Teen Chllenge nebo Anonymní alkoholici, jejichž přesvědčení je formulováno hned na začátku známých dvanácti kroků: „Přiznali jsme svoji bezmocnost nad alkoholem – naše životy se staly neovladatelné; dospěli jsme k víře, že síla větší než naše může obnovit naše duševní zdraví.
Práce duchovního má tedy z uvedených důvodů smysl i v případech jinak beznadějných. Jedinou podmínkou je zájem, touha, motivace ze strany samotného klienta. To však samozřejmě neznamená, že by měl duchovní jeho opakované morální pády schvalovat. Naopak, měl by kromě Božího milosrdenství stejně důrazně připomínat Boží náročnost.